søndag 28. februar 2010

Bestemor på facebook?

Det har den siste tide vært flere artikler både på nett og i papiraviser om at den eldre garde nå inntar nett.

se f.eks denne artikkelen.

Om ikke konkret bestemødre, så har jeg også merket at alderen på de som det siste halvåret har lagt meg til har økt. Ved at foreldre og foreldre til venner legger seg til på facebook tenker jeg at en av tre ting kan komme til å skje.

1. De yngre vil tilpasse/endre innholdet sitt. Facebook vil kunne gå i retning av mindre tull og vas, men fortsatt være ett godt middel for å holde kontakt med fjern og nær. Et par eksempler på ting man kanskje vil se mindre av når man blir vant til at alle generasjoner ser hva du legger ut.
Noe litt kjedelig, og noe litt pinlig

2. Den yngre garde vil hoppe videre til det neste nye "nettfenomenet". Ved frafall av den yngre garde tror jeg facebook vil slite med å holde populariteten sin oppe. Selv om medlemstallet vil øke, antar jeg at det er de yngste som er mest aktive idag.

3. Ett positiv utfall kan jo være at facebook og andre nettsamfunn bidrar til å minske kløften mellom generasjonene. Hvis dette blir utfallet håper jeg at de eldre generasjoner også får frem sine meninger og interesser. Slik at ikke informasjonsflyten bare går en vei. Ett av de bedre eksemplene på dette finnes i Vennesla, hvor Onanda sitter med trådløst bredbånd og laptop i omsorgsboligen!


Hvilken retning tror dere disse nettsamfunnene kommer til å gå?

1 kommentar:

  1. Jeg tror facebook vil dale i popularitet hos den yngre garde nå når foreldregenerasjonen har inntatt den. De vil stadig søke nye samfunn der de får være i fred. Hvordan facebook vil utvikle seg videre med en stigende gjennomsnittsalder, er ikke så lett å se. Dessverre er det mye kjedelig rølp fra 40+ også, tror en del vil gå lei etter hvert. Men når 40+ først har oppdaget nettsamfunn, vil vi nok fortsette å benytte disse, men kanskje andre samfunn og på en annen måte.

    SvarSlett