søndag 18. april 2010

Nettaviser med kommersielle tjenester.

Arne skriver i sitt blogginnlegg om viktigheten av å se nye mulighet å finn penger på enn selve det journalistiske innholdet på nett. Enkelte nettaviser har begynt med noen eksempler på dette. Nettavisen og NA24 (pluss noen til) har konseptet mittoppdrag.no, og VG har mittanbud.no, der får de brukt sin store besøksmasse til å promotere disse tjenestene som er gratis for brukerne, men koster litt for serviceleverandørene til tjenesten.

Det mest interessante med denne miksen av nyhetsformidler og leverandør av en kommersiell tjeneste er at de bruker nyhetsbiten sin til å promotere sin kommersielle tjeneste f.eks denne, og denne artikkelen. Ved nærmere øyesyn ser jeg at de har lagt inn en "dette er en annonse" tekst i artiklene sine, men personlig så tok det litt tid før jeg la merke til eierforholdet rundt disse tjenestene.

Så ja til å finne nye måter å tjene penger på, men jeg er redd det er med på å i enda større grad enn før viske ut hvor mye man stoler på objektiviteten i nyhetsbildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar